فرودگاه بین المللی آبادان

فرودگاه بین المللی آبادان

 تاریخچه مختصر فرودگاه بین المللی آبادان

 

پس از آغاز جنگ جهانی دوم در 9 شهریور 1318 ایران بلافاصله بی طرفی خود را اعلام کرد.

اما به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی و درگیری با آلمان این بیطرفی ناپایدار بود.

ارتش متفقین به بهانه حضور جاسوسان آلمانی در ایران اقدام به اشغال کشور نمود.

در شهریور 1320 نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و جنوب غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی شد. رضاشاه ناچار به استعفا شد.

پس از اشغال، راه آهن سراسری ایران و فرودگاه های ایجاد شده توسط قوای انگلیسی برای انتقال کمکهای نظامی به پشت جبهه شوروی، براساس قانون وام و اجاره مورداستفاده قرار گرفت.

در همین هنگام بود که نیروهای انگلستان سعی بر گرفتن و اشغال شهر آبادان کردند. به 3 دلیل:

1-    1-  اشغال مناطق نفت خیز

2-    2- پیشروی در خاک ایران

3-    3- به دست گرفتن خطوط ارتباطی زمینی و هوایی در جنوب ایران

 

 

 

 

 

به همین جهت قوای بریتانیایی واسطه ای شدند برای انتقال هواپیماهای آمریکایی از طریق آبادان به تهران و سپس به کشور روسیه تحت یک قرارداد اجاره به شرط تملیک.

 همچنین علاوه بر فرستادن هواپیماهای آمریکایی به روسیه از طریق آبادان، مبادله ی هواپیماها بین روسیه و انگلستان نیز از آبادان صورت می گرفت. تخلیه و حتی مونتاژ هواپیماهای متفقین در آبادان انجام می شد و سپس از تهران رهسپار جبهه شوروی می شدند.

البته بنزین و سوخت رایگانی که انگلیسی ها از منابع نا تمام نفت جنوب و به طور خاص از پالایشگاه انگلیسی ساز آبادان در اختیار داشتند یکی از مهمترین فاکتورهای آنان در پیروزی جبهه ی شوروی و بالطبع جنگ محسوب می شود.

( بماند که وجود انگلیسیها در آبادان با ساخت پالایشگاه، بندربین المللی، فرودگاه بین المللی،مراکز تفریحی، منازل انگلیسی و ... باعث پویایی و توسعه این شهر شد).

در چند منبع آمده است که فرودگاه آبادان را آمریکایی ها ساخته اند اما این تصور اشتباه است زیرا نیروهای انگلیسی بلافاصله پس از حضور درآبادان این فرودگاه را بنا کردند.

نکته جالبی که درمورد اهمیت این فرودگاه در زمان جنگ جهانی دوم بوده است وجود عکس هایی از آن زمان فرودگاه آبادان در آرشیو سفارت ایلات متحده آمریکا در کشور روسیه و همچنین وجود چند عکس در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا است.

 

 

 

 

 

فرودگاه بین المللی آبادان جز اولین فرودگاه های ایران است که در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران (= انگلیسی ها) و به دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال 1328 آغاز شد.

در سال 1346 فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در مساحتی حدود 66/372 هکتار ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی واگذار شد.

 

این فرودگاه در ضلع شرقی جزیره آبادان در موقعیت جغرافیایی 48 درجه و 13 دقیقه و 42 ثانیه طول شرقی و 30 درجه و 22 دقیقه و 16 ثانیه عرض شمالی واقع گردیده است که از شرق و جنوب به شهر آبادان، از شمال به خرمشهر و از غرب به رودخانه اروند و مرز  عراق منتهی می شود.

 

فرودگاه آبادان به عنوان Alternate ( فرودگاه کمکی و احتیاطی) فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی بوده و هرگاه به دلایلی جوی و سایر عوامل، پروازی قادر به نشستن در فرودگاه مهرآباد نبود از فرودگاه آبادان برای فرود استفاده می کرد.

 

کویت ایرویز ، کی ال ام هلند ، بریتیش ایرویز انگلیس ، لوفت هانزای آلمان ، مالتای مالت ، سوییس ایرویز ، ایر فرنس فرانسه ،اسکاندیناوی ایر اسکاندیناوی ، آلیتالیای ایتالیا ، ایر ایندیا و ...

شرکت های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ تحمیلی در فرودگاه بین المللی آبادان نشست و برخاست داشت.

فرودگاه آبادان زمانی به دلیل قرار گرفتن در دالان هوایی بین المللی تنها فرودگاه ترانزیتی، کیترینگ و سوختگیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود.

 

 

 

 

 

 

 هم اکنون این فرودگاه با دالان های هوایی بین المللی اروپا و آمریکا به خاورمیانه چند کیلومتری بیش، فاصله ندارد و بطور مداوم پروازهای بین المللی از فراز این فرودگاه عبور می کنند.

 

از فرودگاه بزرگ و با قدمت آبادان اکنون تنها نامی باقی مانده و انجام پروازهای کنونی را هرگز نمی توان با آن روزگار و پروازهای روزانه اش به شهرهای بزرگ اروپایی مقایسه کرد.

 




:
:
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

پیشگفتار

فرودگاه آبادان در زمره اولین فرودگاههای کشور است که در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران احداث شده است. این فرودگاه در ضلع شرقی جزیره آبادان در موقعیت جغرافیایی 48 درجه و 13 دقیقه و 42 ثانیه طول شرقی و 30 درجه و 22 دقیقه و 16 ثانیه عرض شمالی در زمینی به مساحت 372/66 هکتار واقع گردیده است که از شرق و جنوب به شهر آبادان به فاصله 10 کیلومتر تا مرکز شهر، از شمال به خرمشهر و از غرب به رودخانه اروند و مرز کشور عراق منتهی می شود. کمترین فاصله فنس این فرودگاه تا مرز عراق 1800 متر در جنوب فرودگاه موقعیت باند 32R واقع گردیده است.
امکانات وب
Google

در اين سایت
در كل اينترنت